Ullan sukkajoulukalenteri 2019

Tekijät

Ullan tekijöihin saat yhteyden heidän sähköpostinsa, bloginsa tai Ullan kautta. Jos olet rekisteröitynyt Ravelryyn, voit ottaa yhteyttä myös Ulla Knits -ryhmän kautta.

Lähetä ohjeisiin liittyvät kysymykset osoitteeseen ohjeet @ ullaneule . net

Heidi Alander

Naava »

Pii Brax

Pii tykkää kirjoneuleesta ja sukkapuikoista. Työelämän jäätyä taakse neuleiden suunnittelusta, neulomisesta ja ohjeiden kirjoittamisesta tuli rakas harrastus. Kirjoneuleita Pii suunnittelee tekniikan ehdoilla, pitkiä lankajuoksuja vältellen, että neulominen soljuisi mutkattomasti. Välillä onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi tästäkin vaatimuksesta voi hiukan tinkiä.

Neulontaharrastus toi myös innostuksen lankojen värjäämiseen. Kesäisin värjäyskattila kuumenee mökin terassilla harva se päivä.

Joulun seppeleet »

Niina Hakkarainen

Niina innostui neulomisesta lukiossa, mutta opiskelu toi muutaman vuoden tauon. Uudelleen hän innostui neulomisesta neuletapaamisten myötä ja innostus onkin kantanut niin pitkälle että hän on Ullan perustajajäsen ja ollut järjestön toiminnassa mukana useamman vuoden. Lisäksi hän on ollut tekemässä muutamaa neulekirjaa.

Outlines »

Reeta Huhtala

Reeta Huhtalan neulojanura alkoi toden teolla opiskeluaikana luentoneulomisena ja lähti kunnolla vauhtiin pian Ravelryn löytämisen jälkeen. Nykyään arki rajoittaa harrastusaikaa, mutta jotain projektia pitää aina olla meneillään. Ullan toimituskunnassa Reeta on vaikuttanut vuodesta 2015.

Seilori »

DistantKnitter

Neulominen on DistantKnitterille osa elämää ja ohjeita tulee kirjattua ylös silloin tällöin. Projektit löytyvät Ravelrysta ja prosesseja avataan ajoittain Instagramissa.

Jos ohjeissa jokin mietityttää, kannattaa olla yhteydessä!

Vanteet »

Lanka-Liisa

Lanka-Liisa neuloo, jotta päivästä jäisi maailmaan edes jonkinlainen konkreettinen jälki. Jotta mieli rauhoittuisi ja jotta TV:n katselu olisi perusteltua. Jotta voisi antaa lahjaksi värejä ja lämpöä. Jotta varpaat ja sormet eivät maailmalla jäätyisi.

Sukkia hänellä on puikoilla aina vähintään yhdet, koska ne sopivat parhaiten työmatka- ja työtaukoneulontaan. Kotisohvalla syntyy huiveja ja puseroita. Haaveena on ajan myötä hioutua kirjoneulemestariksi, mutta briossia taas hän ei aio koskaan edes kokeilla, koska ihmisen ei tarvitse venyä kaikkeen.

Juuret »

Henna Martiskainen

Henna Martiskainen oppi neulomaan ennen kouluikää, eikä ole sen jälkeen laskenut puikkoja käsistään.

Spektri »

Anna Mäkilä

Anna Mäkilä pitää varsinkin kirjoneuleesta ja palmikoista. Hän on neulonut kaikenlaista: villatakkeja, huiveja, lapasia, mutta tällä hetkellä pääpaino on ehdottomasti sukkien neulomisessa.

Anna on jo jonkin aikaa suunnitellut omia sukkamalleja, ja syksyllä häneltä ilmestyikin esikoiskirja Katse kantapäihin, jossa voi haastaa itseään mitä erilaisimmissa kantapäissä.

Annan malleista ja ylipäätään kaikesta neulomiseen liittyvästä voi keskustella myös Facebook-ryhmässä Katse kantapäihin, kirjalla on sen lisäksi upouusi Instagramtili katse_kantapaihin. Annan ilmaiset ohjeet löytyvät Ravelrysta.

Sininen hetki »

Nele N.

Nele N. on savolaislähtöinen neule- ja kehruuharrastaja, joka uskoo ettei mikään tekniikka tai malli ole liian vaikea toteutettavaksi, jotkut tekniikat ja mallit vaan vaativat enemmän kestävyyttä hermoilta ja istumalihaksilta kuin toiset. Nele N. on käsityökirjojen suuri ystävä, eikä kotona olevan langan määrä saa laskea niin vähäiseksi ettei sunnuntai-iltana voi aloittaa jotain uutta ja isoa työtä niin halutessaan.

Nele N.:n löytää Instagramista nimimerkillä nele_the_finn ja Ravelrysta nimimerkillä Ne-le.

Lumipyryn jälkeen »

Sari Suvanto

Sari Suvanto on neulonut alakouluikäisestä saakka ja viime vuosina hänestä on tullut elämäntapaneuloja. Neuleohjeita on myös ilmestynyt säännöllisen epäsäännöllisesti ja Hilppa-blogissa on jo mukava määrä lähinnä villasukkaohjeita. Hypistelymuhvit ovat Sarille sydämen asia ja hän löysi ne maailmalta myös suomalaisille neulottavaksi ja virkattavaksi.

Ravelrysta Sarin löytää nimimerkillä Vinhis sekä Facebookissa ja Instagramissa nimellä Langan rytmi.

Heili »

Annu Vee

Annu Vee aloitti villasukkien aktiivisen neulonnan 15-vuotiaana, koska kukaan muu ei hänelle sukkia tehnyt. Nykyisin Annu Vee tekee muitakin neuleita, mutta jos puikot ovat tyhjät, niille todennäköisemmin päätyy sukka. Annu Vee on omasta mielestään huithapelineuloja, joka harvoin seuraa ohjetta orjallisesti, neuloo useimmiten mitä päähänsä pälkähtää, eikä välitä, jos silmukkamäärät eivät ihan täsmää: ainahan voi tehdä lisää tai poistaa ylimääräiset. Rennolla otteella.

Pulun kulku »

Marja Viitaniemi

Marja Viitaniemen mielestä neulominen on aika lailla ihmisen parasta aikaa ja sitä on saatava tehdä päivittäin. Marja tykkää neuloa oman pään mukaan, koska silloin neulominen on vieläkin hauskempaa, haastavampaa ja yllätyksellistä, sekä hyvässä, että huonossa.

Neuleiden suunnittelu on Marjan mielestä ihan parasta, mutta se ottaa myös aikaa: Sukista oleva mielikuva pitää ensin siirtää Exceliin, valita malliin sopiva lanka ja värit. Neuloa kerran ja usein kahdestikin, sekä kirjoittaa sukista ohje. Ja lopuksi tietenkin esitellä sukat Vanuttunut Villasukka -blogissa, siellä, missä muutkin Marjan käsityöt analysoidaan läpi, pilke silmäkulmassa kuitenkin. :)

Joulutähti »

Tiina Väätäinen

Tiina Väätäinen innostui neulomisesta lukiossa. Sen jälkeen langat ovat vieneet mukanaan ja kiinnostus laajentunut langanvärjäykseen ja kehräämiseen.

Neulomisharrastuksestaan Tiina kertoo Lankatarha-blogissaan.

Did I Make the Most of Loving You »

Varpunen »

Joulukalenterin päätoimittaja

  • Minna Ranta

Oikolukijat

  • Reeta Huhtala
  • Jaana Luhtala
  • Tiina Väätäinen

Latojat

  • Minttu Hurme

PDF-taittajat

  • Josefina Hatara
  • Maija Koskinen

PDF-pohja

  • Josefina Hatara

Aineiston © sen tuottajalla

Kaupallinen käyttö ehdottomasti kielletty.